Workline - portál práce online, komunikace online a práce z domova

Vězni v kancelářích: proč tak málo pracujeme na dálku?

Internetový seminář

Jak začít pořádat webináře 

Získáte praktické informace, jak přímo od specialistů na online akce.

Více informací >





Napsal: Michal Martoch        Datum: 2. 8. 2013


Jen zhruba každá desátá firma umožňuje svým zaměstnancům alespoň někdy pracovat z domova. Drtivý zbytek zaměstnané populace zůstává stále uvězněn v kancelářích. Ukázal to letošní průzkum portálu pracenadalku.cz. Přitom větší svoboda vyjde levněji. Tak proč ji nechceme? Paradoxně se zdá, že nešetříme, abychom ušetřili.





Průzkumu se na začátku letošního roku zúčastnilo přes 700 respondentů – od živnostníků přes pracovníky malých a středních firem až po manažery velkých společností a nadnárodních korporací. Jeho výsledky ukázaly, že práce na dálku je pořád vzácnou rostlinkou. Nejen že například práce z domova je běžná jen asi v 10 % z oslovených firem. Také pouze čtvrtina firem je flexibilní natolik, že má všechna potřebná data a dokumenty bezpečně dostupné přes Internet a nemusí vše řešit z kanceláře – tak si mohou dokumenty prohlížet a upravovat třeba na svém tabletu anebo ze smartphonu pružně odpovídat na e-maily.

 


Čím větší firma, tím méně svobody


Největší flexibilitu našel průzkum mezi živnostníky. Téměř třetina z nich je schopna pracovat odkudkoliv. Lépe jsou na tom také malé firmy do 10 zaměstnanců – 23 % z nich je natolik flexibilní, že mohou pracovat z jakéhokoliv místa a 30 % umožňuje práci z domova. S počtem pracovníků ale tato svoboda klesá. Výhradně v kancelářích tráví čas 29 % pracovníků ve firmách nad 10 zaměstnanců. A alespoň částečnou práci z domova umožňuje jen okolo 6 % firem s více než 50 zaměstnanci a u nadnárodních korporací jsou to jen 4 %. To je samozřejmě logické. V malých firmách vládne spíše domácká atmosféra a lidé si tu více důvěřují. Naopak ve větších firmách adekvátně sílí obavy manažerů z toho, že to zaměstnanci nezvládnou nebo nebudou pracovat dostatečně. Tyto obavy mohou být na místě. Řada zaměstnanců skutečně nemá dostatečné dovednosti a manažerům zase chybí nástroje a know-how pro to, jak lidi na dálku vést, zadávat a kontrolovat práci.



Proč nás nelákají úspory při práci na dálku?


Manažeři velkých firem mají zdá se dost dobrých důvodů pro to, aby byli proti většímu zavedení práce na dálku. Naopak pro mluví dva důležité faktory. Jedním z nich je, že 90 % zaměstnanců oslovených firem chce pracovat na dálku. A tím druhým faktorem jsou značné úspory pro firmu: firmy ušetří na nákladech za kanceláře, dopravu a správu vozového parku nebo nemocnost zaměstnanců. Jsou tu ale i další úspory ne tak zřejmé na první pohled: např. za parkoviště, zajištění bezpečnosti, kancelářské potřeby, vodu nebo třeba i za kávu podávanou při poradách.


Americký portál globalworkpalceanalytics.com dokonce vytvořil aplikaci Telework Savings Calculator, kde si každá firma může dopředu spočítat úspory při zavedení práce na dálku. Portál také vyčíslil, co by takové úspory znamenaly pro celé USA. Podle jeho průzkumu může v USA pracovat na dálku 50 % všech zaměstnanců. Kdyby tedy tito lidé pracovali na dálku alespoň polovinu pracovní doby, Amerika by ušetřila 500 miliard dolarů ročně, vystačila by se dvěma třetinami dodávek ropy z Perského zálivu a skleníkových plynů by ubylo tak, jakoby v celém státě New York úplně přestala jezdit auta.



Nevidím tě, nepracuješ!


Ovšem abychom ušetřili, musíme nejdříve investovat. A to především do vzdělávání manažerů i zaměstnanců. Podle našeho průzkumu má totiž například 11 % zaměstnanců obavy, že by nezvládli na dálku pracovat a 18 % z nich se obává, že nemají dostatečné znalosti softwaru a hardwaru pro efektivní práci. Podle naší zkušenosti je ale toto číslo mnohem vyšší, protože zaměstnanci často netuší, co vše je možné na dálku dělat a často pak selhávají s tím, že práce na dálku nefunguje. Pak tu jsou manažeři. 26 % z nich přiznalo nedostatečné znalosti a dovednosti pro řízení vzdálených pracovníků a 18 % manažerů neumí nastavit podmínky pro odměňování vzdálené práce, navíc celá třetina vedoucích pracovníků svým podřízeným nedůvěřuje a obává se o pokles produktivity podle hesla: „Vidím tě, pracuješ. Nevidím tě, nepracuješ!“



I virtuální dohled je účinný


Investice do vzdělávání tedy patří k nezbytnému základu. Nesmíme ale zapomínat ani na užitečné nástroje, které práci na dálku více než usnadňují. Obavy manažerů například mohou vyšetřit různé systémy pro zadávání práce a vykazování výsledků. Může to být i jednoduchá tabulka sdílená například přes Google Disk, ale i složitější online systém pro projektové řízení. Tady má manažer vždy přehled o tom, co kdo dostal za úkol, co právě dělá nebo co už splnil a kdy.


Další aplikace, bez kterých se při práci na dálku neobejdeme, jsou online kanceláře, kde sdílíme dokumenty a spolupracujeme na nich, plánujeme schůzky nebo komunikujeme pomocí videokonference či chatu. Například Google Apps používá už 17 % firem do 200 zaměstnanců, u firem větších to jsou 4 %. Konkurenční Office 365 se zatím zabydlel jen ve dvou procentech firem. Dobrá zpráva ovšem je, že náklady na online aplikace se každým rokem snižují a některé z nich jsou dokonce dostupné zdarma (např. Skype nebo některé nástroje od Google).


Návratnost investice do zavedení práce na dálku je podle naší zkušenosti velice rychlá. Pokud tedy tuto možnost zvažujete, nejjednodušší je oslovit specializovanou poradenskou nebo softwarovou firmu, která vám dopředu realisticky vyčíslí náklady i možné úspory a navrhne optimální řešení.





 

 

   

 

 

Zasílání novinek

Pravidelné  články, zprávy a informace ze světa práce a komunikace na dálku přes Internet nebo práce z domova (přibližně 1x měsíčně). Zasílání nabídek práce z domova a online služeb.

 

Váš e-mail:

 

Respektujeme vaše soukromí a proto chráníme vaše osobní údaje.

 

 

 

Chcete být úspěšní anebo ušetřit čas i náklady?

 

Využivejte online služby, jejichž seznam naleznete v přehledném katalogu nebo si nechte vytvořit databázovou online aplikaci přímo na míru. Online školení a webináře vám pomohou získat informace nebo vzdělání na dálku přímo z kanceláře nebo domova. Podnikatelům, firmám a institucím ušetří značné náklady videokonference a telekonference či Google Apps, které vám zavedeme na míru. Získáte tak kvalitní nástroje pro efektivní práci a komunikaci online nebo provozování úspěšné práce z domova. Portál Workline přináší komplexní informace i řešení a je v ČR jediný svého druhu.

 

 

7 důvodů pro spolupráci s námi

1. Ušetříme vám až 70 % nákladů za vývoj online aplikací. Zkrátíme dobu vývoje aplikace o polovinu. Více...

 

2. Snížíme náklady až o 55 % při přechodu ze software na online řešení od firem Google nebo Microsoft. Více...

 

3. Zvýšíme efektivitu vašich obchodníků či zaměstnanců pomocí online schůzek (videokonference a telekonference). Více...

 

4. Zpřístupníme vaše školení většímu počtu posluchačů. Řešení bez nákladů na pronájem školicích místností. Více...

 

5. 25 miliónů lidí v USA pracuje na dálku. Pomůžeme vaší firmě následovat tento trend. Více...

 

6. Námi doporučované nástroje a postupy sami využíváme. Ověřeno 3 roky v praxi.

 

7. Naše konzultanty citoval například iDNES.cz, Hospodářské noviny, Penize.cz a další média.. Více...

 

Přečtěte si náš příběh

 

Reference

 

"S produktem Google Apps i jeho zavedením jsme spokojeni. Pomáhá nám v lepší organizaci jako je sdílení harmonogramu a dokumentů. Uvítali jsme i nové rozhraní pro vyřizování emailů. Především orientace ve starých emailech je mnohem rychlejší a úspěšnější."

 

Ing. Jiří Štěpán

jednatel společnosti Brio

 

Zobrazit další vyjádření zákazníků

 

 

 

Sledujte nás:


 

 

Ochrana soukromí        2012 © Idealine Solutions s.r.o.        Mapa stránek      Inzerujte s námi

 

 

 

 

    Partneři: