Workline - portál práce online, komunikace online a práce z domova

Co říkají zákony o práci z domova?

Internetový seminář

Jak začít pořádat webináře 

Získáte praktické informace, jak přímo od specialistů na online akce.

Více informací >

Napsal: redakce Workline.cz                     Datum: 25. 5. 2012

 

Práce z domova začíná být i v ČR velmi oblíbeným způsobem vykonávání pracovních povinností nejen pro zaměstnance, ale také pro zaměstnavatele. Výhody pro obě strany jsou zřejmé. Zaměstnanci se necítí být pod tlakem a mohou si pracovní dobu plně přizpůsobit. Zaměstnavatelé sníží náklady na pracovní místo a mohou plně využít potenciál zaměstnanců. Jak se ale na práci z domova dívají zákony?

 

  

Práce z domova (homeworking, homeoffice) je obecně definována jako práce, kterou zaměstnanec nevykonává na pracovišti v předem dané době, ale na místě svého bydliště, přičemž přesnou organizaci pracovní doby si řídí sám. Nemusí se přitom jednat o celou pracovní dobu, ale jen o její část.


Zákoník práce ale pojem „práce z domova“ nespecifikuje a tak ani nestanovuje přesné podmínky pro výkon tohoto druhu práce. Celkově se tedy sjednání pracovních podmínek řídí pouze zákoníkem práce a občanským zákoníkem v klasickém znění. Pro ostatní účely, jako například nemocenské pojištění, se práce z domova řídí zákonem č. 187/2006 Sb.


Na práci z domova ale
může být aplikován § 317 zákoníku práce, který definuje práci zvláštní povahy. Ta je definovaná několika body.

  • Zaměstnanec nevykonává práci na pracovišti zaměstnavatele
  • Zaměstnanec si sám organizuje pracovní dobu
  • Zaměstnanec vykonává práci dle dohodnutých pravidel


Na základě toho je pak mírně upravena i definice pracovně právního vztahu. Nadále však platí, že se jedná o závislou práci, která se až na pár výjimek, které ještě zmíníme, řídí plně zákoníkem práce.

Na co si dát pozor v roli zaměstnavatele


Práce z domova musí vždy vzniknout na základě dohody obou stran a je proto vhodné, ale nikoliv povinné,
podložit ji smlouvou. Jednat se může o pracovní smlouvu, dohodu o provedení činnosti i dohodu o provedení práce. Z toho plyne, že zaměstnat z domova můžete osoby nejen na plný úvazek, ale také v rámci částečného úvazku nebo v rámci brigády.

Jako zaměstnavatel máte právo určit také
způsob odměňování. Ten se ve většině případů stanovuje jako úkolová mzda nebo mzda podílová. Je přitom dobré vědět, že zaměstnanec nemá nárok na náhradu mzdy za práci ve svátek, ale příplatek o za práci o sobotách a nedělích ano. Zneužívání tohoto nároku se však dá ošetřit smluvenou dobou, kdy zaměstnanec může práci vykonávat. Příplatek za přesčas při práci z domova zákoník práce nevylučuje, takže by měl být poskytnut alespoň v minimální výši.

Jako zaměstnavatel pak nezapomeňte svého zaměstnance
seznámit s BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci), a v případě práce s citlivými údaji zajistit i dostatečnou ochranu těchto údajů v rukou zaměstnance.

Na co máte nárok jako zaměstnanec


Práce z domova pro vás jako zaměstnance má celou řadu výhod. Předně si sami můžete rozvrhnout pracovní dobu a přizpůsobit si ji podle svých časových možností. Díky tomu ale také o množství výhod přicházíte, a to samozřejmě o ty, které jsou vázány na výkon práce na pracovišti zaměstnavatele.

Jedná se především o náhradu mzdy při prostoji v práci, kvůli překážkám ve vykonávání práce či osobním důvodům. Jelikož si zaměstnanec práci může rozvrhnout podle svého,
nemůže žádat náhradu při poruše používaného zařízení, odstavení dodávky energie, návštěvě lékaře, mateřské dovolené apod. Výjimku tvoří pouze stěhování, svatba a úmrtí v rodině, kde se náhrada mzdy řídí zákonem č. 590/2006 Sb.

Na druhou stranu, pokud při práci na doma používáte vlastní prostředky pro její vykonávání (tj. počítač, nářadí apod.), můžete uplatnit zásadu, že všechny tyto
náklady hradí zaměstnavatel.

Pokud byste měli o práci z domova zájem, domluvte se se svým zaměstnavatelem. Počítejte však s tím, že ne pro všechny profese a pozice je tento druh vykonávání práce vhodný, a ne každý zaměstnavatel je této možnosti nakloněn. Při hledání nové práce z domova pak můžete využít seznam firem, které pozice s možností takovéhoto výkonu práce vypisují, nebo pracovní portály, jako je například flek.cz.

 

 




 

 

   

 

 

Zasílání novinek

Pravidelné  články, zprávy a informace ze světa práce a komunikace na dálku přes Internet nebo práce z domova (přibližně 1x měsíčně). Zasílání nabídek práce z domova a online služeb.

 

Váš e-mail:

 

Respektujeme vaše soukromí a proto chráníme vaše osobní údaje.

 

 

 

Chcete být úspěšní anebo ušetřit čas i náklady?

 

Využivejte online služby, jejichž seznam naleznete v přehledném katalogu nebo si nechte vytvořit databázovou online aplikaci přímo na míru. Online školení a webináře vám pomohou získat informace nebo vzdělání na dálku přímo z kanceláře nebo domova. Podnikatelům, firmám a institucím ušetří značné náklady videokonference a telekonference či Google Apps, které vám zavedeme na míru. Získáte tak kvalitní nástroje pro efektivní práci a komunikaci online nebo provozování úspěšné práce z domova. Portál Workline přináší komplexní informace i řešení a je v ČR jediný svého druhu.

 

 

7 důvodů pro spolupráci s námi

1. Ušetříme vám až 70 % nákladů za vývoj online aplikací. Zkrátíme dobu vývoje aplikace o polovinu. Více...

 

2. Snížíme náklady až o 55 % při přechodu ze software na online řešení od firem Google nebo Microsoft. Více...

 

3. Zvýšíme efektivitu vašich obchodníků či zaměstnanců pomocí online schůzek (videokonference a telekonference). Více...

 

4. Zpřístupníme vaše školení většímu počtu posluchačů. Řešení bez nákladů na pronájem školicích místností. Více...

 

5. 25 miliónů lidí v USA pracuje na dálku. Pomůžeme vaší firmě následovat tento trend. Více...

 

6. Námi doporučované nástroje a postupy sami využíváme. Ověřeno 3 roky v praxi.

 

7. Naše konzultanty citoval například iDNES.cz, Hospodářské noviny, Penize.cz a další média.. Více...

 

Přečtěte si náš příběh

 

Reference

 

"S produktem Google Apps i jeho zavedením jsme spokojeni. Pomáhá nám v lepší organizaci jako je sdílení harmonogramu a dokumentů. Uvítali jsme i nové rozhraní pro vyřizování emailů. Především orientace ve starých emailech je mnohem rychlejší a úspěšnější."

 

Ing. Jiří Štěpán

jednatel společnosti Brio

 

Zobrazit další vyjádření zákazníků

 

 

 

Sledujte nás:


 

 

Ochrana soukromí        2012 © Idealine Solutions s.r.o.        Mapa stránek      Inzerujte s námi

 

 

 

 

    Partneři: