Napsal: Michal Martoch
Pro úspěch v jakékoliv činnosti je nutné dodržet určitý postup. Přinášíme vám stručný návod, jak zavést zaměstnávání a práci z domova do vaši firmy či instituce.
1) Analýza firmy
Zodpovězte si následující otázky
- Je náplň činnosti Vaší firmy vázána na určité místo (např. manuální činnost ve výrobě) nebo ji lze vykonávat kdekoliv a pouze shromažďovat výsledky práce na jednom místě? Zde naleznete seznam profesí, které jsou vhodné pro zaměstnávání z domova.
- Co používáte za komunikační nástroje a jak komunikujete uvnitř firmy? Scházíte se osobně? Je to telefon, fax, email, běžná pošta, chat, komunitní sítě, telekonference, videokonference, sdílení plochy, sdílené dokumenty nebo něco dalšího? Tyto informace jsou důležité, aby jste věděli, kde máte rezervy a co vám k tomu chybí.
- Máte více poboček? Jak často se tyto pobočky musí vzájemně navštěvovat a komunikovat? Rozsah vzdálené spolupráce a komunikace vám může jednoduše ukázat, že jste již možná dávno schopni pracovat online tedy z různých míst a lze to nyní jen jednoduše převést do domácího prostředí.
2) Návrh řešení
Provedete jej sami
Nastudujete si tuto problematiku např. na portálu Workline, kde se naučíte, jak předcházet různým úskalím, vyhledáte si vhodný software. Poté budete zkoušet různé možnosti, jak to udělat co nejlépe. Čekají vás mnohé výhry, ale také prohry. V tomto případě určitě ušetříte na nákladech za poradenství a konzultace.
Vyberete si vhodnou poradenskou firmu
Tato firma by měla být schopná pomoci při analýze vaší společnosti a poté poskytnout odpovídající informace ohledně softwaru a hardwaru , jak vhodně řídit a úkolovat lidi při práci, jak pomoci zaměstnancům překonat úskalí, která se týkají právě jich, atd.
Zavedení konceptu zaměstnávání z domova je vhodné doplnit také analýzou přínosu. Zjišťují se odhadované úspory ještě před zavedením řešení, náklady na zavedení řešení a následně zpětné potvrzení výsledku řešení, tj. skutečných úspor, kterých bylo dosaženo. Jen tehdy se můžeme s klidem posadit v křesle a říct si: „Fakt to stálo za to.“
3) Zavedení řešení
Zavedení a proškolení provedete sami
Doporučujeme vám nejdříve vyzkoušet práci z domova na 2-3 lidech. Vyberte si takové, kteří jsou touto myšlenkou nadšeni a mají i vhodné podmínky pro práci z domova.
Koncept práce z domova má jednu velkou výhodu, která se ve svém důsledku projeví velice pozitivně pro celou firmu. Pokud v současné době vykonáváte určité činnosti chaoticky a neefektivně, tak tyto problémy odhalíte právě při zavádění zaměstnávání z domova!
Nezapomeňte na kvalitní proškolení zaměstnanců. Neméně důležitá je i vůle vedení pro změny. Pokud se školení podcení, tak často dochází k výraznému snížení přínosu. Jednoduše stálo to peníze a nevyšlo to. A vedení se samozřejmě ptá proč?
Management může mít pocit, že to byla chyba dodavatele nebo poradce. Bohužel to však bývá právě podceněním školení. Jednoduše řečeno, zaměstnanci nedostali prostor, aby zjistili výhody daného řešení. Nabyli proto přesvědčení, že to nemá smysl. Každá nová věc totiž nejdříve znamená mírné zhoršení situace a teprve po zaučení se projeví pozitivní výsledky. V případě zaměstnanců by však neměl být problém. Podle průzkumů má o práci z domova (minimálně částečně) zájem většina zaměstnanců.
Zavedení a proškolení svěříte specializované firmě
Implementační firma by měla mít se zaváděním práce z domova vlastní zkušenosti. Taktéž by měla být schopna upozornit na nejčastější problémy. Podobně je to i v případě školení. Pouze školení založené na praxi může být opravdovým přínosem.