Workline - portál práce online, komunikace online a práce z domova

Pracovní a osobní problémy při práci z domova

Napsal: Georgios Yiannakou

 

Práce z domova je velmi odlišná od práce v kanceláří, na kterou je většina lidi navyklá. Potenciálním problémům lze snadněji předejít znalostí jednotlivých problémových oblastí a jejich dopadem na lidskou psychiku.

 

 

Oddělení pracovního a osobního života

 

Při práci z domova bývá často složité oddělit pracovní a osobní život. Hrozí pak nebezpečí, že práce začne zasahovat do rodinného života nebo naopak. Můžou se tak zhoršit jak vztahy rodinou a přáteli, tak i kvalita práce. Následující pravidla by vám měla pomoci tyto úskalí minimalizovat.


  • Oznamte vašemu okolí, že pracujete z domova. Čím jasněji to vysvětlíte, tím dříve se dokáží tomuto faktu přizpůsobit. Jen tak vás budou považovat za skutečně pracujícího člověka a nebudou od vás očekávat výkon jiných než pracovních činností.
  • Stanovte si pracovní dobu během kterých nechcete být rušen a požádejte rodinu a přátele aby je respektovali.
  • Vytvořte si pracovní kout nebo domácí pracovnu. Pracovat na jídelním stole lze pouze dočasně. Přečtete si více o základních nárocích pro domácí kancelář nebo pracovní kout.
  • Pořiďte si oddělenou telefonní linku pouze pro práci. Ta by se neměla používat pro soukromé účely. Vyhnete se tak zbytečným problémům a situacím, pokud by se hovor se zákazníkem pokoušel vyřizovat váš pětiletý syn.

 

 

Nedostatek sebekázně

 

Problém některých lidí pracujících z domova je dodržovat pravidelný začátek pracovní doby. Zaměstnavatel tak může získat pocit nedůvěry, což může vést k vážným problémům a případnému zrušení samotné možnosti práce z domova. Naproti tomu existuje řada lidí, kteří se nemohou od práce odtrhnout. V tomto případě může zase naopak trpět osobní život.

Přechod z domova do práce a naopak z práce domů je dalším úskalím práce z domova. V kanceláří je jasně dané pracovní prostředí a přesunem tam a zpět člověk absolvuje určitý rituál, který mu přechod usnadní. Tento rituál však při práci z domova chybí. V případě potřeby jej můžete  vyvolávat uměle.


Tipy na rituály pro přechod z domova do práce

 

  • Před prací se oblečete do formálního oděvu jako kdybyste šli na důležitou schůzku
  • Začnete pracovat vždy jakmile odejdou děti do školy
  • Slíbíte kolegovi, že mu vždy ráno o deváté zavoláte a řeknete mu program vašeho pracovního dne
  • Uvaříte si kávu vstoupíte do pracovny a zamknete dveře

 

Tipy na rituály pro přechod z práce domů

 

  • Vypněte počítač, zatáhněte záclony a zamkněte vaši pracovnu
  • Vysvlečte se z pracovního oděvu a dejte si sprchu
  • Naplánujte si nějakou sportovní aktivitu pravidelně v době, kdy byste měli končit
  • Vyjděte ven a na par minut se projděte. Až se vrátíte budete se cítit jako kdybyste práci právě opustili
  • Oznamte vaším dětem že v 17.00 končíte a že mají právo vám vstoupit do pracovny

 

Důležité je také vhodně využívat pracovní den a snažit se efektivně organizovat svůj čas. Pokud i přesto zjistíte, že se nemůžete od práce odpoutat a pravidelně pracujete více než 12 hodin, vyhledejte raději odbornou pomoc.

 

Osamělost

 

Některé práce vyžadují jen velice omezený kontakt s lidmi z vnějšího světa. V takovém případě je vhodné si plánovat společenské a sportovní aktivity, přátelská setkání a další činnosti. Zkuste například:


  • Domluvte se s kolegou či kolegyní, že ji budete moci zavolat a chvíli se pobavit
  • Pokud Vás to při práci nebude rušit, tak mějte zapnuté rádio
  • Zapište se do sportovního klubu, kam budete chodit například v polovině pracovní doby


V žádném případě však nepodceňujte jakékoliv náznaky dlouhodobé melancholie či deprese. Pokud něco takového nastane, vyhledejte pomoc co nejdříve.

 

 

Respekt a povyšování

 

Nedostatek respektu mezi kolegy je problém, který je velmi závislý na vykonávané profesi. Případný problém většinou po pár měsících sám zmizí. Jakmile vaši kolegové v práci zjistí, že jste stále schopni pracovat stejně kvalitně a mnohdy i rychleji a efektivněji než dříve, přestanou tomu věnovat pozornost a původní respekt získáte zpět.


Příležitost růstu a povýšení při personálních změnách, je další oblast, kterých se lidé obávají při práci z domova.Někteří lidé pracující z domova se také obávají, že se na ně zapomene při personálních změnách a povýšeních nebo při rozjíždění nových projektů. Pokud se však budete chovat profesionálně a budete brát vaši práci vážně, je pravděpodobnost, že se na vás zapomene velice malá.

 

 

Nalezení vlastních pracovních podmínek

 

Někteří lidé mají pocit, že jim na práci z domova "něco" nesedí. Po čase si uvědomí, že se jednalo o naprostou maličkost, která však v té chvíli působila velice negativně. Např. se může jednat o to, že jste byli zvyklí pracovat v kanceláři, kde byl hluk. Pokud citíte, že vám hluk chybí, zkuste pracovat při hudbě nebo televizi, která vám vytvoří patřičnou zvukovou kulisu. Nebojte se přizpůsobit pracovnu a pracovní dobu tak, aby vám to co nejvíce vyhovovalo.

 

 

 Zpět na úvodní stránku Průvodce

 

 




 

 

   

 

 

Zasílání novinek

Pravidelné  články, zprávy a informace ze světa práce a komunikace na dálku přes Internet nebo práce z domova (přibližně 1x měsíčně). Zasílání nabídek práce z domova a online služeb.

 

Váš e-mail:

 

Respektujeme vaše soukromí a proto chráníme vaše osobní údaje.

 

 

 

Chcete být úspěšní anebo ušetřit čas i náklady?

 

Využivejte online služby, jejichž seznam naleznete v přehledném katalogu nebo si nechte vytvořit databázovou online aplikaci přímo na míru. Online školení a webináře vám pomohou získat informace nebo vzdělání na dálku přímo z kanceláře nebo domova. Podnikatelům, firmám a institucím ušetří značné náklady videokonference a telekonference či Google Apps, které vám zavedeme na míru. Získáte tak kvalitní nástroje pro efektivní práci a komunikaci online nebo provozování úspěšné práce z domova. Portál Workline přináší komplexní informace i řešení a je v ČR jediný svého druhu.

 

 

7 důvodů pro spolupráci s námi

1. Ušetříme vám až 70 % nákladů za vývoj online aplikací. Zkrátíme dobu vývoje aplikace o polovinu. Více...

 

2. Snížíme náklady až o 55 % při přechodu ze software na online řešení od firem Google nebo Microsoft. Více...

 

3. Zvýšíme efektivitu vašich obchodníků či zaměstnanců pomocí online schůzek (videokonference a telekonference). Více...

 

4. Zpřístupníme vaše školení většímu počtu posluchačů. Řešení bez nákladů na pronájem školicích místností. Více...

 

5. 25 miliónů lidí v USA pracuje na dálku. Pomůžeme vaší firmě následovat tento trend. Více...

 

6. Námi doporučované nástroje a postupy sami využíváme. Ověřeno 3 roky v praxi.

 

7. Naše konzultanty citoval například iDNES.cz, Hospodářské noviny, Penize.cz a další média.. Více...

 

Přečtěte si náš příběh

 

Reference

 

"S produktem Google Apps i jeho zavedením jsme spokojeni. Pomáhá nám v lepší organizaci jako je sdílení harmonogramu a dokumentů. Uvítali jsme i nové rozhraní pro vyřizování emailů. Především orientace ve starých emailech je mnohem rychlejší a úspěšnější."

 

Ing. Jiří Štěpán

jednatel společnosti Brio

 

Zobrazit další vyjádření zákazníků

 

 

 

Reference účastníků webinářů

Webinář: Jak najít a rozvíjet svůj talent a silné stránky

 

"S webinářem jsem byla velice spokojena. Výborný start do budoucna. Takové nakopnutí a uvědomění si, jak je talent bez píle a rozvíjení pouhou další vlastností a to je velká škoda. Doporučuji všem, kteří si chtějí ujasnit, co je bude v životě naplňovat. Chci určitě navázat dalším webinářem a doufám i osobní konzultací šitou na míru... určitě mě to někam posunulo. Také forma byla super, hezky doma v teple..."

 

Andrea Svaková

Sledujte nás:


 

 

Ochrana soukromí        2012 © Idealine Solutions s.r.o.        Mapa stránek      Inzerujte s námi

 

 

 

 

    Partneři: