Workline - portál práce online, komunikace online a práce z domova

Organizace času a biorytmy

Napsal: Michal Martoch

 

Správné rozdělené pracovního dne a plánování času je v případě práce z domova jednou z kritických oblastí. Snadno vás může napadnout myšlenka: "Co je na tom? Ráno vstanu a začnu pracovat." Ve skutečnosti to není tak jednoduché. Je dokázáno, že pokud člověk organizuje čas podle vlastního biorytmu, tak se jeho pracovní výkonnost zvýší i ve stovkách procent (měřeno dosaženými výsledky).

 

 

Co to jsou biorytmy

 

Denní biorytmus je přirozený cyklus našeho těla. Ukazuje nám, kdy jsme nejvýkonnější a naopak kdy je výkon na minimu a měli bychom spíše odpočívat. Každý již zažil ty úžasné chvíle, kdy šla práce sama od ruky nebo obvyklou únavu po obědě. Určitě znáte lidi, kteří ráno vyskočí z postele a jsou ihned čerství a jiní mají problémy se probudit ještě v 11 hodin dopoledne.

 

Vzhledem ke způsobům života naší civilizace často dochází k potlačování vlastního biorytmu. Jsme nuceni vstávat do práce v 6 hodin ráno (abychom byli v 8 hodin na pracovišti), ve 12 hodin mít oběd (protože si to žádá přestávka v práci) a ve 22 hodin jít spát.

 

 

Proč zjišťovat své biorytmy

 

Práce z domova má jednu obrovskou výhodu. Po dohodě se zaměstnavatelem je možné pracovat na základě vlastních biorytmů. Pracovní výkonnost se tak po zapracování výrazně zvýší.

 

Jak by to nemělo vypadat (a bohužel to tak mnohdy bývá)

 

V současné době to velmi často fungujete tak, že pracovník příjde do práce, celé dopoledne pracuje a po obědě přichází útlum. Každý určitě zažil chvíle, kdy mu do odchodu domů zbývaly další 3-4 hodiny a musel je "nějak" překonat. Řada lidí se v takovém stavu nachází téměř každý den. Takový způsob organizace práce je však velmi neefektivní.

Jak by to mělo vypadat

 

Ráno pracovník vstane a začne pracovat kolem 8 hodiny. Po obědě si udělá několikahodinovou pauzu. Během ní může vyřídit některé nepracovní záležitosti jako úklid v domácnosti nebo procházku se psem. Odpoledne začne opět pracovat kolem 16 - 17 hodin (kdy už je opět při síle). Pokud mu to náhodou nepůjde, tak si udělá další volno a následně si to odpracujete třeba o víkendu. Důležité je dodržet dohodnutý - nejčastěji 40 hodinový pracovní týden.

 

Existují také lidé, kteří začínají pracovat v 18 hodin. Nejlepších výsledků pak dosahují kolem 2 hodiny ráno. Budíček mají posunutý až někdy na 10. - 12. hodinu další den. Tito lidé jsou v současné společnosti nuceni se přizpůsobovat zažité normě. Jakmile se zaměstnavatele naučí využívat těchto moderních forem práce, jejich pracovníci budou odvádět podstatně kvalitnější práci.

 

 

Jak odhalit své biorytmy

 

Sledujte sami sebe, jak se chová vaše tělo. Kdy jste unaveni a kdy vám to naopak nejvíce "myslí". Nejlépe uděláte, pokud si povedete minimálně jeden měsíc záznamy. Stačí jednoduchá tabulka rozdělená po jednotlivých dnech a hodinách. Zde si zapisujte, jak se vám pracovalo. Pokud je to jen trošku možné, tak si vyzkoušejte také práci brzy ráno nebo pozdě večer.

 

Naše těla jsou často zmanipulována a již si nepamatují, kdy se jim pracuje nejlépe. Vyzkoušejte to a uvidíte, že budete příjemně překvapeni. Na základě těchto výsledků pak dokážete jednoduše určit, která denní či noční doba je pro vaši práci nejlepší.

 

 

Organizace času podle vlastních biorytmů

 

Nejvyšším uměním efektivního pracovníka je plánování práce v souladu s vlastními biorytmy. V době své největší výkonnosti nevyřizujete emaily, ale budete se plně věnovat činnosti, která vyžaduje přemýšlení. Naproti tomu si na dobu útlumu naplánujete rutinní záležitosti jako např. vyřízení emailů, telefonátů, vyplnění databází, podepsání faktur, atd. Vyzkoušejte to a sami uvidíte.


Plné zvládnutí biorytmů může trvat i několik let! Berte to však tak, že již samotné zjištění vlastních biorytmů a zavedení několika málo zásad vám zvýší efektivitu práce o desítky procent. Nezapomeňte také na další předpoklady pro práci z domova.

 

 

Zpět na úvodní stránku Průvodce

 

 




 

 

   

 

 

Zasílání novinek

Pravidelné  články, zprávy a informace ze světa práce a komunikace na dálku přes Internet nebo práce z domova (přibližně 1x měsíčně). Zasílání nabídek práce z domova a online služeb.

 

Váš e-mail:

 

Respektujeme vaše soukromí a proto chráníme vaše osobní údaje.

 

 

 

Chcete být úspěšní anebo ušetřit čas i náklady?

 

Využivejte online služby, jejichž seznam naleznete v přehledném katalogu nebo si nechte vytvořit databázovou online aplikaci přímo na míru. Online školení a webináře vám pomohou získat informace nebo vzdělání na dálku přímo z kanceláře nebo domova. Podnikatelům, firmám a institucím ušetří značné náklady videokonference a telekonference či Google Apps, které vám zavedeme na míru. Získáte tak kvalitní nástroje pro efektivní práci a komunikaci online nebo provozování úspěšné práce z domova. Portál Workline přináší komplexní informace i řešení a je v ČR jediný svého druhu.

 

 

7 důvodů pro spolupráci s námi

1. Ušetříme vám až 70 % nákladů za vývoj online aplikací. Zkrátíme dobu vývoje aplikace o polovinu. Více...

 

2. Snížíme náklady až o 55 % při přechodu ze software na online řešení od firem Google nebo Microsoft. Více...

 

3. Zvýšíme efektivitu vašich obchodníků či zaměstnanců pomocí online schůzek (videokonference a telekonference). Více...

 

4. Zpřístupníme vaše školení většímu počtu posluchačů. Řešení bez nákladů na pronájem školicích místností. Více...

 

5. 25 miliónů lidí v USA pracuje na dálku. Pomůžeme vaší firmě následovat tento trend. Více...

 

6. Námi doporučované nástroje a postupy sami využíváme. Ověřeno 3 roky v praxi.

 

7. Naše konzultanty citoval například iDNES.cz, Hospodářské noviny, Penize.cz a další média.. Více...

 

Přečtěte si náš příběh

 

Reference

 

"S produktem Google Apps i jeho zavedením jsme spokojeni. Pomáhá nám v lepší organizaci jako je sdílení harmonogramu a dokumentů. Uvítali jsme i nové rozhraní pro vyřizování emailů. Především orientace ve starých emailech je mnohem rychlejší a úspěšnější."

 

Ing. Jiří Štěpán

jednatel společnosti Brio

 

Zobrazit další vyjádření zákazníků

 

 

 

Reference účastníků webinářů

Webinář: Jak najít a rozvíjet svůj talent a silné stránky

 

"S webinářem jsem byla velice spokojena. Výborný start do budoucna. Takové nakopnutí a uvědomění si, jak je talent bez píle a rozvíjení pouhou další vlastností a to je velká škoda. Doporučuji všem, kteří si chtějí ujasnit, co je bude v životě naplňovat. Chci určitě navázat dalším webinářem a doufám i osobní konzultací šitou na míru... určitě mě to někam posunulo. Také forma byla super, hezky doma v teple..."

 

Andrea Svaková

Sledujte nás:


 

 

Ochrana soukromí        2012 © Idealine Solutions s.r.o.        Mapa stránek      Inzerujte s námi

 

 

 

 

    Partneři: