Workline - portál práce online, komunikace online a práce z domova

Předpoklady úspěšné práce z domova

Napsal: Michal Martoch          Datum: 16.10.2008

 

Silná motivace a samostatnost jsou základní předpoklady pro nalezení práce z domova. Neméně důležité jsou určité základní znalosti, především v oblasti práce s počítačem. Příležitosti pro jednotlivé skupiny pracovníků se velice liší – běžní pracovníci, ženy na rodičovské dovolené, lidé se zdravotním omezením, nezaměstnaní – ti všichni přemýšlí o práci z domova. Jaké jsou však jejich skutečné možnosti?

 

 

Pracovní doba v případě práce z domova

 

Práce z domova je sen mnoha lidí. Ráno vstát, uvařit si šálek kávy nebo čaje, zařídit si osobní záležitosti a pak začít pracovat. V 16 hodin práci ukončit a mít dostatek volného času na sebe a svou rodinu. Toto je častá představa lidí, kteří o práci z domova přemýšlejí. Někteří se mohou domnívat, že při práce z domova budou mít méně povinností, než při práce u zaměstnavatele. Bohužel to je mylná představa, která plně neodpovídá realitě. Práce z domova je náročnější, vyžaduje totiž větší disciplínu.

 

První, co by si měl každý člověk se zájmem pracovat z domova uvědomit je skutečnost, že práce z domova je práce jako každá jiná. Je tedy nezbytné k tomu jako k práci přistupovat, to znamená zodpovědně a poctivě. Záleží na každém pracovníkovi, aby svým přístupem přesvědčil zaměstnavatele, že on je ten pravý, kdo by měl dostat příležitost pracovat z domova. Neméně důležité je vzájemnou důvěru neustále utužovat.

 

Výhodou práce z domova je skutečnost, že pracovní doba může být u každého pracovníka rozdílná. Je možné ji po dohodě se zaměstnavatelem přizpůsobit podle jeho reálných možností a potřeb. Nemusí tedy být od 8:00 do 16:00. Podstatné však je si uvědomit to, že většina lidí potřebuje pro efektivní práci určité zaběhnuté rituály a pracovní doba mezi ně rozhodně patří. Hlavním předpokladem pro úspěšnou práci z domova je nastavit pracovní dobu individuálně podle potřeby, ale pak ji pravidelně dodržovat. Je nevhodné ji příliš často měnit, dochází pak problémům.

 

Neméně důležité je přemýšlet o vhodném způsobu práce z domova. Být ochoten pracovat část pracovního týdne u zaměstnavatele a část z domova je jiné, než pracovat výhradně z domova. V případě částečné práce z domova je vhodné doma pracovat na dlouhodobých úkolech a běžné pracovní věci vyřizovat při práci na pracovišti. Zaměstnavatelé v současné době upřednostňují spíše částečnou práci z domova. Je to pro začátek ta nejvhodnější forma. Společnost tak vyloučí většinu úskalí vzniklých z nedostatku zkušeností, kterou zavádění práce z domova provází. Po nabytí dostatečných zkušeností lze u jednotlivých profesí snadno přejít na plnou práci z domova.

 

 

Motivace a samostatnost lidí využívájících možnost práce z domova

 

Peníze a životní úroveň jsou jedním z nejdůležitějších faktorů, proč většina lidí pracuje. Existuje však řada lidí, kteří nedávají peníze na první místo. Mnohem důležitější je pro ně příležitost vykonávat zajímavou práci, pracovat s partou dobrých lidí nebo mít možnost pracovat z domova. Práce je pro ně příležitostí, jak se realizovat a být užitečný. Lidé s tímto přístupem patří u zaměstnavatelů nabízejících práci z domova mezi velmi žádané. Vedoucí pracovníci mají pocit, že nemusí pracovníka hlídat a práce se vykoná v dohodnutém termínu „sama“. Přesvědčit zaměstnavatele o svých kvalitách však zabere určitý čas.

 

 

Znalosti a dovednosti pro úspěšnou práci z domova

 

Pro práci z domova nemanuálního charakteru je nezbytné ovládat:

 

  • mít nejméně uživatelskou znalost práce s počítačem, tj.:
    • výborná práce s Internetem, emailem, samostatná instalace programů a jejich základní nastavení
    • znalost programů pro kancelářskou práci - Word, Excel nebo jejich alternativy
    • používat různé komunikační nástroje jako telefonování přes Internet, chat apod.
    • vědět, jak používat základní hardware počítače ( webovou kameru, sluchátka a mikrofon)
    • řešit problémy s připojením k Internetu
    • zálohovat data, aktualizovat antivirové programy
    • znalost dalších často používaných programů je výhodou

 

  • znalost cizích jazyků je podobně jako při práci v kanceláři výhodou, není však nezbytnou podmínkou

 

 

 

 

 

 

Příležitosti práce z domova pro jednotlivé skupiny pracovníků

 

Běžný pracovník – při intenzivním hledání určitě dříve či později uspěje. Na počátku je vhodné kombinovat práci z domova a práci na pracovišti zaměstnavatele. Počet dnů na pracovišti a z domova se zakládá na vzájemné dohodě. Po získání praktických zkušeností a základních návyků, by neměl být problém přejít na plnou práci z domova. Existuje celá řada profesí, které jsou vhodné pro výkonávání plné nebo částečné práce z domova.

 

Nemocný pracovník – Nemoc je vždy nepříjemná pro všechny strany. Pracovníkovi se hromadí neodvedená práce a zaměstnavatel naopak nedostává potřebné pracovní výsledky. Částečným řešením je umožnit pracovat z domova v průběhu nemoci poté, co se začne pracovník cítit lépe. Mnohem lepším řešením je nastavit práci z domova jako preventivní opatření, tedy nečekat, až pracovník zůstane doma ležet v posteli, ale již při náznaku nemoci mu umožnit z domova pracovat. Pracovník se doma vyléčí a nebude nemoc na pracovišti dále šířit.

 

Žena na mateřské a rodičovské dovolené – jedná se o delší životní periodu, která může ženě citelně zasáhnout do jejího pracovního života. Návrat po několika letech zpět do práce není snadný. Během nepřítomnosti pravděpodobně část kolegů od zaměstnavatele odešla, mohlo také dojít k výrazné změně pracovní náplně či přesunu na jinou práci, v oblasti práce s počítačem je nutné opět získat řadu nových znalostí a jazykové znalosti často zeslábly. Práce z domova je ideální způsob, jak o znalosti nepřijít, ale naopak je dále rozvíjet. Současně je to velmi přínosné také pro zaměstnavatele, který neztratí spolehlivého pracovníka. Zaměstnavatel i pracovník si dojednají individuální přístup. Zadávání a kontrola práce probíhá přes Internet nebo občasnými schůzkami na pracovišti.

 

Pracovník s trvalým zdravotním omezením – některé společnosti přizpůsobují své pracovní prostory a vytvářejí bezbariérový přístup. Tato řešení bohužel nelze aplikovat na všech místech a mnozí zdravotně postižení lidé tak mají velmi omezenou možnost pracovního uplatnění. Práce z domova to může snadno řešit. Zadávání a kontrola práce probíhá podobně jako u žen na mateřské, tedy přes Internet. Zaměstnavateli to přinese hned několik výhod:

 

  • Plnění zákonné povinnosti, která ukládá na každých 25 zaměstnanců zaměstnat jednoho pracovníka se ZTP

 

  • Získat stabilního a loajálního zaměstnance

 

  • Plnit společenskou funkci a umožnit zdravotně omezeným lidem začlenit se do společnosti

 

Pracovník bez kvalifikace – pro pracovníka bez kvalifikace je velmi obtížné nalézt práci z domova. Pokud se to podaří, tak se vždy jedná o manuální práce. Takový pracovník by si měl využít některého z nabízených školení Úřadu práce a zvolit si vhodnou rekvalifikaci. Jen tak se stane pro zaměstnavatele zajímavým a může najít příležitost pracovat z domova.

 

 

Otázky pro zájemce o práci z domova

 

Odpovězte si na následující otázky a snadno poznáte, jaké jsou vaše možnosti nalézt skutečnou práci z domova. Trvalé vzdělávání je základním předpokladem. Není to zadarmo a zabere to určitý čas. Práce z domova je sen, který se však může stát skutečností.

 

  • Ve kterých hodinách mohu práci z domova vykonávat? - Nejvhodnější je sladit pracovní dobu s pracovní dobou zaměstnavatele. Není to však nezbytnou podmínkou a vždy záleží na domluvě.

 

  • Kolik hodin denně mohu pracovat?

 

  • Po jakou dobu chci práci z domova vykonávat? Přemýšlím o práci z domova pouze na několik měsíců nebo dlouhodobě?

 

  • Mám k tomu všechny nezbytné podmínky jakopřipojení k Internetu, počítač, nerušené místo pro práci apod.?

 

  • Jakou mám kvalifikaci? Mám potřebné znalosti a dovednosti? Pokud ne, jak si je mohu doplnit?

 

  • Jaký očekávám finanční příjem?

 

  • Jaké jsou mé omezení (zdravotní, znalostní, časové)?

 

  • Co jsem ochoten za příležitost pracovat z domova zaměstnavateli poskytnout?

 

  • Jsem ochoten se nechat zaučit v místě pracoviště zaměstnavatele? Pokud ano, tak jak dlouho?

 

 




 

 

   

 

 

Zasílání novinek

Pravidelné  články, zprávy a informace ze světa práce a komunikace na dálku přes Internet nebo práce z domova (přibližně 1x měsíčně). Zasílání nabídek práce z domova a online služeb.

 

Váš e-mail:

 

Respektujeme vaše soukromí a proto chráníme vaše osobní údaje.

 

 

 

Chcete být úspěšní anebo ušetřit čas i náklady?

 

Využivejte online služby, jejichž seznam naleznete v přehledném katalogu nebo si nechte vytvořit databázovou online aplikaci přímo na míru. Online školení a webináře vám pomohou získat informace nebo vzdělání na dálku přímo z kanceláře nebo domova. Podnikatelům, firmám a institucím ušetří značné náklady videokonference a telekonference či Google Apps, které vám zavedeme na míru. Získáte tak kvalitní nástroje pro efektivní práci a komunikaci online nebo provozování úspěšné práce z domova. Portál Workline přináší komplexní informace i řešení a je v ČR jediný svého druhu.

 

 

7 důvodů pro spolupráci s námi

1. Ušetříme vám až 70 % nákladů za vývoj online aplikací. Zkrátíme dobu vývoje aplikace o polovinu. Více...

 

2. Snížíme náklady až o 55 % při přechodu ze software na online řešení od firem Google nebo Microsoft. Více...

 

3. Zvýšíme efektivitu vašich obchodníků či zaměstnanců pomocí online schůzek (videokonference a telekonference). Více...

 

4. Zpřístupníme vaše školení většímu počtu posluchačů. Řešení bez nákladů na pronájem školicích místností. Více...

 

5. 25 miliónů lidí v USA pracuje na dálku. Pomůžeme vaší firmě následovat tento trend. Více...

 

6. Námi doporučované nástroje a postupy sami využíváme. Ověřeno 3 roky v praxi.

 

7. Naše konzultanty citoval například iDNES.cz, Hospodářské noviny, Penize.cz a další média.. Více...

 

Přečtěte si náš příběh

 

Reference

 

"S produktem Google Apps i jeho zavedením jsme spokojeni. Pomáhá nám v lepší organizaci jako je sdílení harmonogramu a dokumentů. Uvítali jsme i nové rozhraní pro vyřizování emailů. Především orientace ve starých emailech je mnohem rychlejší a úspěšnější."

 

Ing. Jiří Štěpán

jednatel společnosti Brio

 

Zobrazit další vyjádření zákazníků

 

 

 

Reference účastníků webinářů

Webinář: Jak najít a rozvíjet svůj talent a silné stránky

 

"S webinářem jsem byla velice spokojena. Výborný start do budoucna. Takové nakopnutí a uvědomění si, jak je talent bez píle a rozvíjení pouhou další vlastností a to je velká škoda. Doporučuji všem, kteří si chtějí ujasnit, co je bude v životě naplňovat. Chci určitě navázat dalším webinářem a doufám i osobní konzultací šitou na míru... určitě mě to někam posunulo. Také forma byla super, hezky doma v teple..."

 

Andrea Svaková

Sledujte nás:


 

 

Ochrana soukromí        2012 © Idealine Solutions s.r.o.        Mapa stránek      Inzerujte s námi

 

 

 

 

    Partneři: